Tanie odżywki
Funkcje białka

W naszym codziennym życiu nie zastanawiamy się nad funkcjonowaniem naszego organizmu, jeśli nie przypomina on nam o swoich potrzebach – jedzeniu, piciu, spaniu. Po prostu funkcjonujemy, nie ogarniając, jak skomplikowana jest maszyneria naszego ciała, jak doskonale muszą współgrać wszystkie jego elementy, aby zapewnić nam działanie na najwyższych obrotach w trakcie czuwania, a potem regenerację w trakcie snu. Wszystkie procesy mające wpływ na nasz organizm zachodzą w podstawowych jego obszarach, czyli w komórkach. Jak określamy więc podstawowy składnik naszego ciała, bez którego byśmy nie istnieli? To białko. Białka są zasadniczymi elementami budowy wszystkich tkanek ustroju człowieka oraz wielu związków, wśród nich enzymów, hormonów, przeciwciał. Wszystkie białka posiadają mniejsze elementy składowe, zwane aminokwasami. Wyróżniamy dwadzieścia aminokwasów, z czego osiem określa się jako niezbędne dla człowieka. Nasze pożywienie powinno zapewnić przede wszystkim właśnie te, endogenne aminokwasy.

postheadericon Dodatni bilans azotowy w tkankach mięśniowych

kulturystaKiedy chodzi o wyrzeźbienie sylwetki i nadanie jej wyglądu i odpowiedniej muskulatury, w wielu kręgach można zauważyć, że dzięki temu, iż sportowiec spożywa w swojej diecie duże ilości białka, jest to możliwe. Proteiny są podstawą każdego treningu siłowego, który jest nastawiony na wyrobienie masy. W pierwszej kolejności, kiedy taki trening jest rozpoczynany, trzeba tej masy nabrać, aby było z czego ukształtować rzeźbę mięśni. Aby przybrać na wadze i spowodować wzrost tkanki tłuszczowej należy dostarczać ciału jak największej ilości kalorii, których procesy metabolizmu nie będą w stanie spalić. W ten sposób powstanie masa do ukształtowania mięśni. Tu proteiny nie są jeszcze potrzebne w zwiększonych dawkach, natomiast już powinna być zmieniona dieta i optymalne ilości protein powinny być w niej obecne.

Kiedy ciała jest już wystarczająca ilość i organizm bierze się za tworzenie masy mięśniowej, dostarczanie białka do organizmu powinno zostać znacznie zwiększone. Nie jest tak tylko w przypadku treningów kulturystycznych, czy też siłowych. Zasada ta powinna być stosowana również w przypadku sportowców, którzy pracują nad tym, aby poprawić swoje wyniki w danej dziedzinie sportu, ponieważ do tego także potrzebne są dobrze wyrobione i silne mięśnie. Kiedy głównym celem jest schudnięcie, większe ilości białka także będą zbawienne, ponieważ dzięki nim szybciej utworzą się tkanki mięśniowe, z istniejącej już tkanki tłuszczowej. Aby siła i tkanka mięśniowa zaczęła rosnąć, koniecznym jest uzyskanie w mięśniach dodatniego, azotowego bilansu, co jest bardzo ważne w przypadku kulturystów. Okazuje się, iż proteiny zawierają w sobie 16 procent azotu i jest to możliwe właśnie dzięki przyjmowaniu ich odpowiednich, czasami zwiększonych dawek, albo za pomocą diety, albo specjalistycznych, białkowych odżywek. Aby prawidłowo obliczyć bilans koniecznym jest wzięcie pod uwagę całodobowego spożycia azotu, za pomocą codziennej diety, odejmując od tego jego wydalenie za pomocą mocz, kału i potu.